Siirry sisältöön

”Hyvää joulujuhlaa”

Wikiaineistosta
”Hyvää joulujuhlaa”.

Kirjoittanut Mikko Uotinen


Pieni poika repaleissa
astuu polkuaan,
käsissänsä kohmenneissa
kantaa pussiaan.
”Joulujuhlaa”, kellot soivat,
”joulujuhlaa” kuuset huminoivat,
”joulujuhlaa” raikuu laulu, soitto,
ihmisrinnoissa on ilonkoitto.
– Poika kulkee väsyneenä,
jalka horjahtaa,
tuuli vinkuu yltyneenä,
nurkat paukahtaa.
”Joulujuhlaa”, pyytää poikanen
astuessaan pirttiin ihmisten,
saapi murun, toran, hälle ärjyillään,
”hyvää joulujuhlaa”, toivoo lähteissään.
Poika näkee hongat salon
joulukuusinaan,
niihin näkee tähtivalon
luovan loistettaan;
elon kynttiläinen riutuen
sydämessä tuikkaa raukallen,
”hyvää joulujuhlaa” hälle soipi
talven tuuli, kylmää tarinoipi.
Poika murtaa pakkasessa
leipäpalastaan,
silmässänsä suruisessa
kyynel kirkkaanaan –.
”Joulujuhlaa” huulet hälle kuiskaa...
”huu, kuin kylmä”, tuulen huntu huiskaa –.
Kulkee – valo loppuu tähtiteistä,
muistaa äidin tarun jouluenkeleistä –.
Saapuu kotiin uuvuksissa,
äiti viluissaan
sairahana tuskan kahlehissa
viruu vuoteellaan;
taittaa leivänpalan äidillensä,
vuoteen luokse vaipuu polvillensa,
painuu nurkkaan pehkuvuotehelle:
”hyvää joulujuhlaa” kuiskaa sairahalle – –.


Lähde: Uotinen, Mikko [1911]: Sätehiä: runoja. Työväen kirjakauppa, Viipuri.